För att Sverige ska ha ett framgångsrikt näringsliv även 2030 behöver vi företag som bidrar till hållbar konsumtion. Vi står inför en transformation där vi måste se möjligheterna med cirkulär ekonomi, delningsekonomi och nytänkande företag som på olika sätt möter framtidens konsumenter – på ett sätt som jorden tål.
På Science Park Borås har vi tillsammans med Västra Götalandsregionen tagit hjälp av Kairos Future för att ta reda på vad morgondagens konsumenter kommer att efterfråga. Vilka hållbarhetstrender finns runt hörnet och vilka är de mest framträdande konsumentgrupperna som kommer bidra till omställningen? Framtidsrapporten pekar ut sex tydliga konsumentgrupper som driver utvecklingen mot hållbar konsumtion, se vilka i foldern: ”Möt framtidens konsument” (pdf)
– Vi upptäckte att det finns lite kunskap om hur konsumenter tänker kring hållbarhet, kunskap som är viktig för de företag som ska möta konsumenterna på marknaden. Därför tog vi i samverkan med Västra Götalandsregionen och Kairos Future fram en trendspaning som både belyser trender inom hållbarhet och pekar på 6 tydliga konsumentgrupper, berättar Birgitta Losman, ansvarig för verksamhetsområdet Konsumtion vid Science Park Borås och fortsätter:
Mycket mer om framtidens konsumtion och hållbara livsstilar blir det på konferensen Nationell verkstad. Anmäl dig här.
